יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

למי מסוכנות גלולות נגד הריון?


נטילת גלולות עלולה לסכן את מערכת קרישת הדם, במיוחד אצל נשים בעלות פגם גנטי, מעשנות או סובלות מהשמנת יתר. בת 20 מאושפזת לאחר שלקתה בשבץ מוחי

תגיות: גלולות נגד הריון,קרישת דם
בת 20 מהצפון מאושפזת  במצב אנוש, לאחר שנטלה גלולות (אילוסטרציה: ShutterStock)
בת 20 מהצפון מאושפזת במצב אנוש, לאחר שנטלה גלולות (אילוסטרציה: ShutterStock)
צעירה בת 20 מהצפון מאושפזת בבית החולים רמב"ם בחיפה במצב אנוש, לאחר שנטלה גלולות נגד הריון. בבדיקות שנערכו בצעירה, השוכבת חסרת הכרה ומונשמת במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים, התברר כי היא סובלת מ"קרישיות יתר של הדם" וכי נטילת הגלולות הובילה להופעת קריש הדם במוחה (שבץ מוחי).

הסכנה במוצרים הורמונליים

הופעת קרישי דם מסכני חיים כתוצאה מגלולות - תופעה מוכרת ונדירה (אילוסטרציה: ShutterStock)
הופעת קרישי דם מסכני חיים כתוצאה מגלולות - תופעה מוכרת ונדירה (אילוסטרציה: ShutterStock)
הצעירה פונתה לבית החולים רמב"ם לפני שבוע, לאחר שחברה שלמדה עמה לבחינת הפסיכומטרי הקרובה, שמעה קול חבטה ומצאה אותה מוטלת על הרצפה מחוסרת הכרה. בבית החולים הובהלה הצעירה לחדר הניתוחים - מגופה הוצאו קרישי דם, ובראשה התגלתה בצקת שנוצרה עקב מחסור בחמצן למוח. "הרופאים קבעו חד וחלק שזה מהגלולות נגד היריון", סיפר אביה של הצעירה, "היא לקחה אותן במשך החודשים האחרונים".









ברפואה ידועה שנים רבות התופעה הנדירה של הופעת קרישי דם מסכני חיים ואף קטלניים כתוצאה מנטילת גלולות למניעת הריון, בעיקר אצל נשים בעלות נטייה גנטית להיווצרות קרישי דם. לדברי רופאים בכירים, גלולות למניעת הריון מעלות אמנם את רמת הקרישיות של הדם, אך הסכנה להיווצרות קרישי דם מסוכנים גדולה יותר אצל נשים בעלות פגמים גנטיים מולדים, אשר משפיעים על מערכת קרישת כלי הדם, כמו גם אצל נשים בעלות גורמי סיכון נוספים כגון נטייה להשמנה ועישון.

לדברי פרופ' בנימין ברנר, מנהל יחידת הקרישה בבית החולים רמב"ם, "אישה הנוטלת גלולות למניעת היריון או מקבלת טיפול הורמונלי תחליפי בגיל המעבר, סובלת מקרישיות יתר וגם מעשנת, הסיכון שלה ללקות בקריש דם מוחי גבוה פי 100-200 לעומת כלל האוכלוסייה". עוד אמר ברנר כי בקבוצות הסיכון לקרישיות יתר נכללות אף נשים בעלות היסטוריה של הפלות חוזרות או סיבוכי היריון.

איך אפשר להיזהר?

לפני מתן גלולות חשוב שהרופא יקבל מהאישה את ההיסטוריה המשפחתית (אילוסטרציה: ShutterStock)
לפני מתן גלולות חשוב שהרופא יקבל מהאישה את ההיסטוריה המשפחתית (אילוסטרציה: ShutterStock)
על פי הנחיות הרופאים, לפני מתן גלולות חשוב שהרופא המטפל יקבל מהאישה את ההיסטוריה המשפחתית שלה - אם בקרב בני משפחתה נודעו מקרים של היווצרות קרישים בכלי הדם, יש חובה לבדוק בבדיקת דם אם קיים אצל האישה פגם גנטי שמגביר נטייה זו. אם נמצא פגם שכזה, מומלץ לא לתת גלולות למניעת הריון ולהשתמש באמצעי מניעה אחרים.

הצעירה, שהשתחררה לפני שלושה חודשים משירות צבאי, התלוננה באוגוסט שעבר על כאבים בברך, ולאחר סדרת בדיקות רפואיות אובחנה כסובלת מקרישיות יתר. ואולם, לטענת המשפחה, לא הובא לידיעת הצעירה כי בעקבות נטייתה זו, נטילת גלולות למניעת הריון עלולה להיות קטלנית עבורה. "גלולות נגד היריון בשילוב של נטייה גבוהה לקרישיות שווה מוות", אמר האב, "המסר שלי לכל אם ובת בישראל הוא לעשות בדיקה לפני נטילת גלולות. אני אולי איבדתי את בתי, אבל האחרים יכולים להציל את בנותיהם".


תגובה 1:

  1. פוסט מעניין שהאיר את עיניי בהקשר של גלולות נגד הריון. השאלה היא האם לנשים שבסיכון אסור גם ליטול את גלולת היום שאחרי? ואם כן, האם מידע זה מופיע בעלון לצרכן?
    רשלנות רפואית הריון/

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...