יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

פוריות הגבר ברפואה המערבית והסינית


גבר, אם לא תשמור על הגוף שלך לא בטוח שתצליח לייצר דור המשך. הרפואה המערבית והסינית נחלצות לעזרתך

תגיות: פוריות הגבר
אי פריון הינה בעיה נפוצה בקרב בני זוג, בפרט בשנים האחרונות. הסיבות לכך, בין היתר, כוללות זיהום אוויר שהולך וגדל, תזונה לא נכונה, מתירנות מינית, עישון, סמים, או כפי שאני מכנה את כל התופעות הללו - "אורח חיים מערבי". אי פריון מוגדר כחוסר יכולת של בני הזוג להיכנס להריון לאחר קיום יחסי מין מלאים וללא אמצעי מניעה, במשך למעלה מחצי שנה. מנתונים סטטיסטיים שנאספו במספר מדינות מערביות כגון גרמניה, ישראל, ארה"ב, הולנד ואנגליה, נמצא כי אחד מכל שישה זוגות סובל מבעיית פריון כזו או אחרת, ובכמחציתם תהיה זו בעיה אצל הגבר.

במאה האחרונה נמדדה ירידה בכמות הזרע הממוצעת לגבר ב-40%. על אף שכמות הזרע הינה גורם חשוב בבעיות פריון, איכות הזרע חשובה יותר. איכות הזרע נמדדת כפונקציה של תנועתיות ומורפולוגיה. בבדיקה זו, מודדים את אחוז תאי הזרע בעלי תנועתיות תקינה ואחוז תאי הזרע בעלי מבנה "נורמאלי". בכתבה זו נסקור את הפרעות הפוריות השונות מהן יכול לסבול הגבר, כאשר ההפרעה יכולה להיות מכאנית, חסימתית או גנטית.

ההפרעה המכאנית הנפוצה ביותר (כ- 50% מהמקרים) נקראת וריקוצלה. הווריקוצלה הינה הפרעה בשסתומים החד כיווניים של הוורידים המנקזים את הפסולת שמייצרים האשכים. כתוצאה מכך, נמנעת כניסה מספקת של חמצן לאשכים, דבר הפוגע בייצור תקין של תאי זרע. עוד הפרעה מכאנית הינה חסימה בצינור האחראי על העברת הזרע מהאשך לשופכה.

הפרעה נוספת היא טמפרטורה. כאשר הטמפרטורה באשכים עולה למעלה מ- 34 מעלות צלזיוס, נוצרת פגיעה בייצור תאי זרע, דבר שעלול להקטין את מספר התאים או אף לפגום במורפולוגיה ו/או בתנועתיות של תאי הזרע. ישנה גם הפרעה גנטית המוגדרת כפגיעה מבנית בייצור תאי זרע. פגיעה זו יכולה להתרחש עקב כימותרפיה, מחלות כרוניות קשות וכדומה.

הגורמים לפגיעה בייצור תאי זרע

כפלי שומן באזור האשכים פוגעים בייצור תאי הזרע
כפלי שומן באזור האשכים פוגעים בייצור תאי הזרע
עליית הטמפרטורה באשכים יכולה לנבוע ממספר גורמים, כגון בגדים הדוקים, עודף משקל (בעיקר כפלי השומן באזור האשכים) ודליות שמשמען כלי דם מורחבים בצינור הזרע.

תזונה מוגברת של שומנים רוויים (מוצרים מהחי), קפה וקולה על כל סוגיהם ומזונות שמכילים צבעי מאכל אדומים וצהובים (מכילים קדמיום), עלולה גם היא לגרום לפגיעה בייצור תאי זרע, כמו גם צריכה מופחתת של ירקות, פירות, דגנים מלאים וסיבים תזונתיים.

אנשי מקצוע בעלי חשיפה מוגברת למתכות כבדות כגון כספית, עופרת אלומיניום, קדמיום וחומרי הדברה, גורמים לנזק בלתי הפיך לזרע. בנוסף, תרופות פסיכיאטריות שונות ואנטיביוטיקה מסוג רספרים, גם הן עלולות לגרום לפגיעה בייצור תאי זרע. בקרב אלו הסובלים ממחלות כגון סיסטיק פיברוזיס ודלקות שונות בגניטליה, נוצרת חסימה בצינורות עקב ריור יתר ו/או זיהומים שלרוב אינם מטופלים משום שרובם אינם מורגשים אצל המטופל.

הטיפול המערבי

פרסומת
כאשר יתגלה בבדיקה כי האדם סובל מדלקת ו/או זיהום, יינתן בדרך כלל טיפול אנטיביוטי למשך חודש עד שלושה חודשים, תוך הימנעות מנטילת אנטיביוטיקה אשר עלולה לפגוע בזרע עצמו. כאשר ההפרעה תהיה מכאנית כגון וריקוצלה, ישנם מספר טיפולים אפשריים, כגון ניתוח לקשירת הווריד הספרמטי באשך, אמבוליזציה (צינתור וריד האשך) המבוצעת תחת שיקוף שבמהלכו מוזרק חומר לחסימת הווריד.

לעתים יידרשו גם טיפולים הורמונאליים ושינוי הרגלים הפוגעים בספירת הזרע (הימנעות מפעילויות כמו רכיבה על אופניים, רחצה באמבט חם וכד‘). כאשר טיפולים אלו לא יועילו לטיפול בבעיה, ניתן לשקול שימוש בטיפולי פוריות המיועדים לטיפול בספירת זרע נמוכה הכוללים בין היתר את הטיפולים הבאים: השבחת זרע, הפריה חוץ גופית - IVF, הזרעה תוך רחמית - IUI ומיקרומניפולציה - ICSI.

פוריות הגבר על פי הרפואה הסינית

לאחר כ-40 יום נראו שינויים משמעותיים באיכות הזרע ונצפתה עלייה בשיעור תאי הזרע התקינים
לאחר כ-40 יום נראו שינויים משמעותיים באיכות הזרע ונצפתה עלייה בשיעור תאי הזרע התקינים
12 הזוגות עברו אבחון סיני וטופלו בעזרת דיקור וצמחי מרפא סיניים בתדירות של פעם בשבוע
12 הזוגות עברו אבחון סיני וטופלו בעזרת דיקור וצמחי מרפא סיניים בתדירות של פעם בשבוע
על פי הרפואה הסינית, ההפרעות הגורמות לפגיעה בייצור תאי זרע מאובחנות על בסיס "שמונת העקרונות". עקרונות אלו מאבחנים את מיקום הבעיה ואופן ביטויה בגוף, כאשר בין היתר בוחנים אם ההפרעה נובעת מגורם פנימי (ירידה בתפקודי האיברים, מצוקה נפשית) או מגורם חיצוני (מיקרו אורגניזמים, אקלים, תזונה).

מחקר שנערך בסמינר הקיבוצים בשיתוף ד"ר יונה ברק, ד"ר קסוטו מפריז וד"ר בר, בדק אם טיפול משולב בדיקור וצמחי מרפא סיניים משפיע על איכות תאי הזרע. במחקר השתתפו 12 זוגות, כשגילה של האישה היה מעל 38, בן הזוג בעל זרע עם איכות ירודה וכולם עברו בין 3-15 טיפולי פוריות כאלו ואחרים, כגון IUI, IVF, ICSI ותרומת ביצית.

12 הזוגות עברו אבחון סיני וטופלו בעזרת דיקור וצמחי מרפא סיניים בתדירות של פעם בשבוע, במקביל לקבלת טיפול ברפואה מערבית. כל הגברים מתוך 12 הזוגות עברו בדיקת זרע שבה נבדקו מדדים כגון: נפח הזרמה, מידת החומציות, ריכוז תאי הזרע, תנועתיות ומורפולוגיה של התאים. הבדיקה נעשתה לפני הטיפול ובמהלכו (לאחר כ-40 יום מתחילתו).

תוצאות המחקר היו מפתיעות: לאחר כ-40 יום נראו שינויים משמעותיים באיכות הזרע ונצפתה עלייה בשיעור תאי הזרע התקינים ובנפח הזרמה. בקבוצת הביקורת (שלא עברה טיפול ברפואה הסינית) לא חל שינוי באיכות, בכמות או בכל פרמטר אחר בזרמה. בנוסף, מתוך 12 הזוגות שבקבוצת המחקר, שישה זוגות נכנסו להריון והביאו לעולם שבעה תינוקות.

תוצאות המחקר עוררו הדים רבים. הן פורסמו בקונגרס ה-15 של ארגון ההפריה החוץ גופית העולמי בג’נבה, אפריל 2009, בכנס פוריות בבייג'ינג סין, 2009, ובספר proceedings of the 3rd Asia Pacific Congress on Controversies in Obstetrics, Gynecology, and Infertility - in press.

במחקר נמצא כי את האבחנות המרכזיות להפרעה בייצור תאי זרע ניתן לסווג לשני גורמים: עודף - הצטברות של חום ולחות בגניטליה - בבעיה זו ייראו סימנים של פצעונים ו/או גרד באזור הגניטליה, כאב, עצבנות, אי שקט, נטייה לפטריות ברגליים, חום והזעות מרובות. חוסר - חוסר בצ'י ויאנג בגניטליה - חולשה, עייפות כללית, תחושת צניחה בבטן תחתונה, רתיעה מקור וחיוורון.

אסטרטגיית טיפול

השינויים באורח החיים כוללים בין היתר הפסקת עישון
השינויים באורח החיים כוללים בין היתר הפסקת עישון
לאחר האבחון, נקבעת אסטרטגיית הטיפול המתאימה ביותר עבור המטופל. ככלל, הטיפול הסיני תמיד יתקיים במספר מישורים ויכלול בתוכו שינוי התנהגותי ו/או שינוי באורח חייו של המטופל, וטיפול בעזרת דיקור וצמחי מרפא סיניים.

השינויים באורח החיים כוללים, בין היתר, הפחתת החשיפה למתכות כבדות, חומרי הדברה, חומרים כימיים וכדומה, שינוי תזונתי והפחתה עד הפסקת עישון, אלכוהול וסמים מכל סוג. בנוסף, לבישת בגדים משוחררים ולא הדוקים והפסקת רכיבה על אופניים, כמו גם אופני כושר.

ניר פלורנטין הוא מומחה ברפואה סינית, מרצה בסמינר הקיבוצים - המרכז לרפואה משלימה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...