יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

פונדקאות: תהליך רגשי מורכב


אחרי שהחלטתם ללכת על פונדקאות, כדאי גם לקפוץ ראש אל מעמקי הרגש שלכם ושל האם הפונדקאית ולראות מה קורה שם

תגיות: פונדקאות
בשנים האחרונות תהליכי פונדקאות הפכו להיות שכיחים יותר 0צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות תהליכי פונדקאות הפכו להיות שכיחים יותר 0צילום: shutterstock)
הבאת ילדים לעולם אינה תהליך פשוט, גם לזוג שהכול הלך להם חלק. ההריון, הלידה והמעבר מזוג למשפחה, עלול ליצור טלטלות ושינויים רגשיים משמעותיים, אצל כל זוג. חלק מהזוגות אינם מצליחים להביא ילדים בדרך הרגילה. הם עוברים טיפולי פוריות, שלפעמים אינם מצליחים וכך הם מגיעים לתהליך של אימוץ או פונדקאות, לרוב מותשים וכמהים לילד.

בשנים האחרונות תהליכי פונדקאות הפכו להיות שכיחים יותר, מכיוון שאחרי הכול מדובר בלהביא לעולם ילד שיש לו זיקה ביולוגית להורה, ואין מדובר בילד שנולד, אך לא היה רצוי ונמסר לאימוץ.

בישראל קיים לחץ חברתי רב ליצור משפחה ולהביא ילדים לעולם, אך חוק הפונדקאות מגביל כך שהפונדקאיות הינן חד הוריות עם ילדים בלבד וכמובן דתה של הפונדקאית צריכה להיות כדתו של הזוג. יש גם זוגות אשר אינם זכאים לערוך פונדקאות בישראל. הכוונה לזוגות חד מיניים או לזוגות שאינם נשואים, ולפיכך קיימות אפשרויות לעריכת פונדקאות מחוץ לגבולות ישראל. האפשרויות המרכזיות עד כה היו בהודו ובארצות הברית, כאשר התהליך בהודו יכול לקרוץ בגלל מחיר יחסית נמוך, ואילו התהליך בארה"ב יותר יקר, אך מוסדר ומאורגן באופן חוקי, וכמובן רמת הרפואה הינה אמריקאית.

רבים נוטים לחשוב שמה שמניע את התהליך הוא כסף. אין ספק שלכסף תפקיד חשוב, ולראייה, הפיצוי הכספי לפונדקאית ישראלית עולה כל הזמן בגלל שאין מספיק פונדקאיות זמינות. אבל זו טעות לחשוב שהכסף הוא העיקר. הכסף חיוני לתהליך ומאפשר את הנעתו, אך אישה אינה נושאת ברחמה ילד עבור משפחה אחרת, אלא אם כן היא מרגישה את החשיבות הרבה שיש בלסייע לזוג אחר להגשים את משאלותיו.

התמודדות רגשית

כאשר פונדקאית מקבלת פיצוי כספי, כמו ברוב מדינות העולם, הנושא הרבה יותר מורכב
כאשר פונדקאית מקבלת פיצוי כספי, כמו ברוב מדינות העולם, הנושא הרבה יותר מורכב
תהליך הפונדקאות מורכב לכל העוסקים בו, להורים המיועדים, לפונדקאית, לתורמת הביצית אם קיימת כזו ואפילו לסוכנות שמנהלת את התהליך. הפעם ננסה לדון בעולם הרגשי של הפונדקאית.

קיים הבדל בין פונדקאיות בישראל לבין פונדקאיות בארה"ב. ראשית, בישראל, עצם הדרישה לכך שהפונדקאית תהיה אימא לילדים ואם חד הורית, מסייעת לכך שרוב הפונדקאיות יהיו מחתך סוציו אקונומי מסוים, חלקן אמהות חד הוריות וחלקן גרושות עם ילדים. בארה"ב רוב הפונדקאיות נשואות וההחלטה להיות פונדקאית אינה רק של האישה, אלא גם של בעלה והיא יותר קרובה להחלטה משפחתית מאשר להחלטה אישית. במובן זה, גם המשמעות הכספית של הפיצוי לפונדקאית וגם התחושה האלטרואיסטית הינם עניינים משפחתיים ולאו דווקא אישיים.

יש מדינות בהן הפיצוי הכספי לפונדקאית אינו משמעותי. הדבר מקטין את מספר הפונדקאיות מחד, אבל פותר בעיה רגשית הקשורה לכך. ההחלטה להיות פונדקאית במקרה זה, היא רק ממניעים רגשיים ולא כספיים. כאשר פונדקאית מקבלת פיצוי כספי, כמו ברוב מדינות העולם, הנושא הרבה יותר מורכב. וגם הפונדקאית בינה לבין עצמה מתלבטת לעיתים עד כמה חשוב הפיצוי הכספי. אני מעודי לא פגשתי פונדקאית שעושה זאת רק עבור הפיצוי הכספי וכי אין לה מניעים אחרים, רגשיים בעיקר.

אך כאשר מעורב כסף בתהליך, הצורך של הפונדקאית להזכיר לעצמה את המניעים הרגשיים ולהחזיק בהם גדול. במובן זה, ההורים המיועדים חייבים להבין, שמחובתם לסייע לפונדקאית לזכור מה היו המניעים הרגשיים שהביאו אותה לתהליך זה ולדאוג שהיא לא תרגיש כאילו גופה נוצל, בגלל שמעורב בתהליך גם תשלום. אמנם זהו גם תפקידה של הפונדקאית, אבל בהחלט לא רק שלה.

פרסומת
גם אם הפונדקאות נערכת בארץ או בחו"ל, מן הראוי שהזוג יברר את הסיבות הרגשיות בגינן אישה (בארץ) או גבר ואישה (בארה"ב) פנו לתהליך כזה. הפונדקאית מצידה, צריכה לברר עם עצמה עד כמה היא מוכנה להיענות לבקשותיהם של ההורים המיועדים, למשל, באילו תנאים היא תהיה מוכנה או לא מוכנה לעבור הפלה, מי הרופא שיעקוב אחריה ולמי היא פונה כאשר היא חשה לא טוב. באופן עקרוני, אני ממליץ לכל זוג ולכל פונדקאית לנהל בינהם שיחה, לא רק באמצעות מתווך מהסוכנות, אלא יחד עם איש מקצוע מתחום הנפש. גם אם הפונדקאית בארץ אחרת, ניתן לעשות זאת טלפונית. בשיחה זו, כדאי וניתן לדבר על כל הקשיים הרגשיים העלולים להופיע בתהליך, כיצד עלול האופי של הפונדקאית להתנגש עם האופי של ההורים המיועדים ועוד.

ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית במרכז ד"ר טל, עוסק בייעוץ להורים מיועדים ולפונדקאיות בארץ ובארה"ב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...