יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

להתמודד עם לידת תינוק פג


הוא נולד מוקדם מהצפוי ונאלץ להעביר את ימיו הראשונים באינקובטור, כשהוא מנותק מהוריו הטריים ועתידו לא ברור - הכל על לידת פג

תגיות: פגים
(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
"אתה מודע לכך שהמצב גרוע ושזהו חלום בלהות שלא ציפית לו. בספרי ההריון לא כתוב בשום מקום שמשהו עלול להשתבש והנה - אתה מוצא את עצמך בתוך סיוט לא צפוי לחלוטין", כך מתאר בגילוי לב אורן מלברגר, אב לילדה שנולדה בשבוע ה-25 להריון במשקל 845 גרם. כיום מלברגר משמש כיושב ראש עמותת לה"ב (למען הפגים בישראל) ובתו בת שש שנים.

למה זה קורה דווקא לי?

(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
לידת פג מוגדרת כלידה שהתקיימה לאחר 36 שבועות הריון ושישה ימים או פחות מכך. "הסיבות ללידת פגים מגוונות", אומר ד"ר יעקב קוינט, מנהל מחלקת תינוקות ופגים בבית החולים ספרא לילדים בתל-השומר. "הן כוללות בין השאר מחלות כרוניות שונות שמהן עלולות האימהות לסבול (כמו סוכרת, יתר לחץ דם, הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, מחלת אפילפסיה, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב או ריאה כרוניות ועוד). כמו כן, סיבוכי הריון כמו רעלת, סוכרת הריונית, מומים מולדים או נרכשים במבנה הרחם, הריון מרובה עוברים, מומים או מחלות של העובר עצמו, זיהומים בדרכי השתן או בחלל הרחם ועוד". עוד הוא מוסיף, כי "באחוז לא מבוטל מלידות הפגים לא ידועה הסיבה שהביאה לסיום ההריון טרם זמנו".

לדברי פרופ' שאול דולברג, ניאונטולוג (רופא מומחה ברפואת ילודים ופגים) ומנהל מחלקת ילודים ופגים בביה"ח "ליס" (איכילוב), כאשר מדובר בלידת פג כל ההורים מגיבים באופן דומה: "הם מגיבים כאילו הם קיבלו בשורה על מחלה קשה. פעמים רבות הם שואלים ולא מבינים מדוע זה קרה דווקא להם".

מכלל הלידות במדינת ישראל (קרוב ל-150 אלף בשנה), שיעור הפגים הוא כ-10% ומעלה. אחוז אחד לערך הם פגים שיולדו במשקל לידה נמוך מאוד (1,500 גרם ומטה) - כ-1,500 פגים בשנה. פגים שוהים בפגיה בין מספר שבועות למספר חודשים, על פי משקל הלידה ושבוע ההריון שבהם נולדו.

"הפגיות בישראל סובלות מעומס ניכר ובעיקר ממחסור חמור בכוח אדם, אחיות ורופאים", אומר ד"ר קוינט. "המשמעות היא שאחות אחת מטפלת בשלושה עד חמישה פגים במקום לטפל בפג אחד או לכל היותר בשני פגים הזקוקים לטיפול נמרץ. הרופאים נאלצים לטפל במספר פגים רב בהשוואה לחבריהם בפגיות שבעולם המערבי.

למרות זאת, יש להדגיש שרפואת הפגים במדינת ישראל נחשבת למתקדמת ביותר לאור הידע, הטכנולוגיה וההכשרה הטובה שלה זוכים צוותי האחיות והרופאים". פרופ' דולברג מסביר שבעיית הצפיפות בפגיות נובעת מהעובדה שבמהלך העשור האחרון הייתה עליה של 50% בלידות בארץ, לכן גם מספר לידות הפגים עלה ויצר עומס בפגיות שמספרן לא גדל בהתאמה.

עניין של זמן

(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
"הכל קשה בהתחלה," אומר מלברגר. "ההמתנה לשמוע האם העובר נולד חי, 48 השעות הראשונות, שלושה חודשים בפגיה ושנים ראשונות של בדיקות וטיפולים כדי לדעת מהי איכות החיים הצפויה לו".

ד"ר קוינט מסביר, כי פגים סובלים בעיקר מחוסר בשלות מערכות הגוף השונות: "המוח הלא בשל עלול להיפגע מדימום או מנזק לחומר הלבן, העיניים עלולות להיפגע עקב חוסר בשלות הרשתית, בריאות הלא בשלות חסר חומר הקרוי סורפקטנט ולכן יש לתת לפגים רבים חמצן ולהנשימם באמצעות מכונת הנשמה. פגים קטנים מאוד עלולים, כתוצאה מחוסר הבשלות הריאתית, לסבול ממחלת ריאות כרונית. הכליות אינן בשלות ומחייבות טיפול הולם בנוזלים ומלחים כדי להתגבר על כך. כמו כן, העור דק וחשוף ולכן זקוק לטיפול מיוחד, מערכת החיסון אינה בשלה ולכן נוטים הפגים לסבול מזיהומים חוזרים. כתוצאה מכל אלה עלולים הפגים הקטנים במיוחד להישאר עם פגיעות הקשורות למוח או לאיברים אחרים. הסיכוי לכך עולה ככל שהלידה יותר מוקדמת".

אמנם יש סיכונים והמצב לא פשוט, אך הזמן עושה את שלו. פרופ' דולברג מרגיע: "רוב הפגים משלימים את ההתפתחות עד גיל שנתיים". ואילו ד"ר קוינט מסביר, כי "רוב הפגים מתפתחים בהתאם לגילם המתוקן (המחושב) ולא הכרונולוגי (לפי תאריך הלידה). המשמעות היא שאם פג נולד בשבוע ה-30 להריון, התפתחותו נדחית בעשרה שבועות. לדוגמא: אם חיוך חברתי מתחיל אצל תינוק בשל בגיל שישה שבועות, אצל הפג שנולד בשבוע ה-30 להריון יופיע החיוך החברתי בגיל 16 שבועות. פגים רבים יכולים להקדים זאת, אך אין להילחץ אם הם לא מקדימים. פערי ההתפתחות האלו יכולים להימשך עד גיל חצי שנה ובפגים הזעירים גם עד גיל שלוש שנים".

ההורים רואים את ילדיהם הזעירים בפגיה ומרגישים לעתים חסרי אונים. פרופ' דולברג אומר שדווקא יש מה לעשות: "ההנקה חשובה מאוד ואם התינוק לא יכול לינוק, ניתן לשאוב חלב ולתת לו. לעיתים מדובר בהבדל בין חיים למוות, מכיוון שלחלב האם יש תכונות שמגינות על הפג מפני זיהומים ובעיות במערכת העיכול".

ד"ר קוינט מסכים עם הקביעה. לדבריו, "ניתן להיניק פג ואפילו מומלץ מאוד לעשות זאת. בשלבים הראשונים יודרכו האימהות לשאוב את החלב שיינתן דרך זונדה ישירות לקיבה. בהמשך יינתן החלב בהנקה כמו אצל תינוק רגיל. האוכל המומלץ ביותר לפגים הוא חלב אם מועשר. בשבועות הראשונים הוא יינתן יחד עם 'מעשיר חלב אם'. העשרה זו מתאימה את חלב האם החיוני לפגים באמצעות תוספת קלוריות, ויטמינים, ברזל, סידן וזרחן. תוספות אלה חיוניות, מכיוון שאינן בכמות מספיקה בחלב האם עבור הפגים".

יוצאים הביתה

היציאה הביתה עם הפג מלווה לרוב בחששות רבים של ההורים, למרות שהם מקבלים הדרכה מאחות ומרופא בכיר הבקיאים בקשיים העלולים להתגלות בבית.

"המלצתי היא להמשיך בשלב הראשון ברוטינה שאליה הורגלו בשבועות האחרונים בפגיה מבחינת האוכל, זמני הארוחות והטיפול השוטף בפג", אומר ד"ר קוינט. "בנוסף יש לפנות לטיפת חלב כדי לבצע מעקב מסודר הכולל שקילה לעתים קרובות והתחלת תכנון רוטינת החיסונים". עוד הוא מדגיש, כי "אין לצאת בשבועות הראשונים למקומות הומי אדם עם הפגים, כמו למשל מסעדות או קניונים. בנוסף, לא לאפשר לכל אורח שמגיע הביתה או למסיבת הברית או הבריתה לנשק או לחבק את הפגים. החשיפה המוגזמת עלולה לגרום לזיהומים. יש להדריך את המשפחה להקפיד על רחצת ידיים עם מים וסבון לפני כל טיפול או מגע בפג הבא הביתה".

פרופ' דולברג מוסיף: "חשוב שיהיה להורים רופא ילדים קבוע שמכיר את תחום הטיפול בפגים ויכיר את הילד מיציאתו מבית החולים ובהמשך ילווה את התפתחותו".

תגובה 1:

  1. תודה על המאמר הנרחב והעשיר הזה. אין ספק שלידת תינוק פג או בעל מום מולד זה דבר מפחיד עבור כל הורה. ה"נטל" הרפואי והכלכלי שמתווסף ללא תכנון מוקדם, וגם מה לעשות, צריך להודות שכולנו הרי רוצים את הילד הכי מושלם, נפלא וחכם, וכל מום קטן מבהיל את כולנו.
    אין ספק שהדרכה והכוונה רפואית יכולים לעזור לרובנו להתמודד עם המציאות בצורה טובה בהרבה.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...