יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

האם ניתוח קיסרי גורם לצליאק?


האם לידה בניתוח קיסרי מגבירה את הסיכון להתפתחות מחלת הצליאק ביילוד? מחקר חדש בדק את העניין וחזר עם תשובות

תגיות: ניתוח קיסרי,צליאק
לא נמצאו שיעורים גבוהים משמעותית בניתוחים קיסריים בקרב ילדים עם מחלת קרוהן, דלקת מעיים כיבית או הפרעות נוספות במערכת העיכול (צילום: shutterstock)
לא נמצאו שיעורים גבוהים משמעותית בניתוחים קיסריים בקרב ילדים עם מחלת קרוהן, דלקת מעיים כיבית או הפרעות נוספות במערכת העיכול (צילום: shutterstock)
מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה-Pediatrics ב-17 במאי, עולה כי לידה בניתוח קיסרי קשורה להיארעות גבוהה יותר של מחלת צליאק בילדות.

צריכת מזון מוצק בגיל מספר חודשים מביאה לפלורת חיידקים מורכבת לאורך כל המעי. הודגם בעבר כי הרכב הפלורה משתנה משמעותית כתלות באופן הלידה. לדברי החוקרים, שיעורי ניתוחים קיסריים עלו במקביל לעלייה בהיארעות של מחלות כמו מחלת מעי דלקתית ומחלת הצליאק בעשורים האחרונים.

במחקר הנוכחי נכללו 1,950 ילדים. 1,088 מתוכם קיבלו טיפול לאחד מהבאים: מחלת קרוהן, דלקת מעיים כיבית, מחלת צליאק או הפרעות גסטרואינסטינאליות נוספות. יתר 862 הנבדקים שימשו כקבוצת ביקורת.

מתוצאות המחקר עולה כי בין השנים 1991-2007, שיעור הלידות בניתוחים קיסריים עלה מ-15% ל-30%. כמו כן, שיעור גבוה משמעותית של ניתוחים קיסריים נמצא בקרב ילדים עם מחלת צליאק (27.6% מול 17.2% בקבוצת הביקורת). לא נמצאו שיעורים גבוהים משמעותית בניתוחים קיסריים בקרב ילדים עם מחלת קרוהן, דלקת מעיים כיבית או הפרעות נוספות במערכת העיכול. לאחר תקנון לגיל, מין, סיבוכים לאחר הלידה ומשך ההנקה, נחלש מעט הקשר בין לידה בניתוח קיסרי ובין מחלת צליאק, אך לא הקשר למחלת קרוהן או לדלקת מעיים כיבית.

שילוב של ניתוח קיסרי והנקה

החוקרים מדגישים כי ממצאיהם מדגימים קשר משמעותי שלא תואר קודם לכן בין ניתוח קיסרי ובין מחלת צליאק
החוקרים מדגישים כי ממצאיהם מדגימים קשר משמעותי שלא תואר קודם לכן בין ניתוח קיסרי ובין מחלת צליאק
החוקרים מדגישים כי ממצאיהם מדגימים קשר משמעותי שלא תואר קודם לכן בין ניתוח קיסרי ובין מחלת צליאק. הם מוסיפים, כי במחקרם נבדקים עם מחלות מעי דלקתיות לא היה סביר יותר באופן משמעותי שנולדו בניתוח קיסרי בהשוואה לנבדקי ביקורת בריאים. תוצאות המחקר הראו בנוסף, כי מחלת צליאק הייתה קשורה לשיעור גבוה יותר של הנקה, בהשוואה לנבדקי הביקורת.

החוקרים מציינים כי מחקרים בעתיד עשויים להראות תוקף חזק יותר אם יכללו משתנים נוספים דוגמת מצב סוציו אקונומי, מספר הלידה, ניתוחים קיסריים בעבר, מידת ההיגיינה, עישון במהלך הלידה, סיפור משפחתי, בדיקות גנטיות וביטוי המחלה הראשוני. הם מוסיפים כי מחקרים נוספים עשויים להדגים קשר בין ניתוחים קיסריים ומחלות מעי דלקתיות נוספות, שלא הודגם במחקר הנוכחי.

תגובה 1:

  1. שלום ומזל טוב על הבלוג!! אני נמצאת בשבוע ה-23 ואני מחפשת בלי סוף מקורות מידע על ההריון, הלידה וכל מה שיבוא לאחר מכן :)
    אני עצמי נולדתי בניתוח קיסרי ונורא מדאיג אותי לקרוא על המחקר שכן תיכננתי ללדת גם את בתי בניתוח קיסרי בגלל בעיות רפואיות כאלו ואחרות שלי..
    האם ישנם מחקרים הנוגדים את הטענות אשר הועלו כאן?

    רשלנות רפואית מעקב הריון

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...