יום שבת, 12 בפברואר 2011

מעקב הריון



מאת: ד"ר גלעד רטן, דוקטורס
יום רביעי, 8 ביולי 2009

במהלך ההריון מתרחשים שינויים רבים אצל האישה הקשורים לשלבי ההתפתחות של העובר. לפניכם המדריך המלא להריון

תגיות: הריון
ההריון הוא חוויה מיוחדת לאישה, הן מבחינה גופנית והן מבחינה רגשית. הוא נמשך בממוצע כ-40 שבועות: מהיום הראשון של הווסת האחרונה, עד ליום הלידה (280 ימים). ההריון מתחלק לשלוש תקופות (טרימסטרים): הראשונה נמשכת 12 שבועות, השניה ממשיכה מהשבוע ה-13 עד לשבוע ה-27 והשלישית והאחרונה נמשכת מהשבוע ה-28 ועד לשבוע ה-40 - מועד הלידה.

לכל תקופה בהריון יש את המאפיינים שלה, את התחושות, המיחושים וההתרגשויות הקטנות. וכל תקופה מתאפיינת בבדיקות, המלצות רפואיות שונות ומעקב. לפניכם השינויים ושלבי ההתפתחות של העובר במהלך תקופת ההריון, ולצדם הנחיות, המלצות וטיפים שיהיו ליולדת ולבן זוגה לעזר:

לפני ההריון

הכנה נכונה להריון חשובה מאוד להצלחתו. מומלץ להתייעץ עם רופא בכל הנוגע להפסקת השימוש באמצעי מניעה, סיבוכי הריון קודמים, תזונה, מחלות תורשתיות ומחלות כרוניות, שינוי או הפסקה בטיפול תרופתי. מומלץ להתחיל ליטול חומצה פולית, כשלושה חודשים לפני הריון. לוותר על תרופות שאינן הכרחיות, להפסיק לעשן ולשתותאלכוהול.

בדיקות מומלצות:

- יעוץ טרום הריוני במרפאת ההריון.
- בדיקות בסיס להריון במרפאת ההריון (ספירה, סוג דם, תרבית שתן, סקר וירוסים).
- סקר מחלות גנטיות המותאם אישית לבני הזוג על-ידי יועץ גנטי (זמין בכל קופות החולים).

שבוע 2-5

כשבועיים אחרי הווסת (הביוץ) תיפגש הביצית עם תא זרע שיפרה אותה, וייווצר עובר, זכר או נקבה. במקרה של איחור בווסת (שבוע רביעי) ניתן כבר לאבחן אם קיים הריון בבדיקת דם או שתן. לאחר שבוע (שבוע חמישי) כבר ניתן לראות באולטראסאונד שק הריוני. את השבועיים-שלושה הקרובים תבלי בלנסות להבין "מה קורה פה". כל אשה עוברת את זה אחרת, אבל סביר להניח שתרגישי באחת או יותר מתופעות הלוואי הבאות: עייפות, בחילות, הקאות, נדודי שינה, סחרחורת, רעב, דפיקות לב מואצות, גודש בשדיים וכד'. גודל העובר הוא כ-7-8 מ"מ וניתן להבחין במבנה גופו העגלגל, ראש פחוס, גבעול שיתפתח לחבל טבור, עמוד שדרה, לב ולצדו שק החלמון והתפתחות כלי הדם הראשונים בשליה.

בדיקות מומלצות:

- סקר מחלות גנטיות (במידה ועדיין לא בוצע).
- בדיקות בסיס להריון במרפאת ההריון (ספירה, סוג דם, שתן, סקר וירוסים) במידה ועדיין לא בוצעו.

שבוע 6-10

הרחם גדל ומגביר את תכיפות מתן השתן. בשלב זה עלולה להופיע הפרשה דמית (המחייבת בדיקת תקינות ההריון). הבחילות וההקאות עדיין נמשכות, כך גם החולשה וחוסר התאבון. שינויים במצב הרוח שכיחים בשלב זה ונגרמים בשל רמות האסטרוגן והפרוגסטרון העולות. אם עדיין לא ביקרת אצל רופא הנשים - זה הזמן להתייצב ולהתחיל מעקב הריון. מעכשיו, אם ההריון יהיה תקין, תראי את הרופא שלך פעם בחודש, ולקראת הסוף בתדירות גבוהה יותר. אם אין לך רופא נשים קבוע - כדאי מאוד למצוא אחד כזה. במקביל תתחילי בביקורי מעקב גם בטיפת חלב: משקל, לחץ דם ושתן. יש רופאים, בחלק מקופות החולים, המבצעים את הבדיקות הללו בעצמם ויחסכו לך את הביקור בטיפת חלב.

העובר נמדד מראשו עד ישבנו (רגליו מקופלות אל בטנו) ואורכו נע בין 10 מ"מ ל-40 מ"מ. בתוך חודש אחד הוא יעבור כברת דרך עצומה ובסופה של התקופה כבר כמעט כל איברי העובר קיימים במבנם הבסיסי.

בדיקה מומלצת:

בדיקת אולטרה-סאונד לאבחון ההריון, נוכחות דופק עוברי, קביעת גיל ההריון המדויק, מיקומו ומספר העוברים.

שבוע 10-12

הרחם ממשיך לגדול ועמו מתגברות תחושות העייפות והכבדות. במקביל לעיתים מופיעים סימנים נוספים להריון, כמו היפרפיגמנטציה בפנים ובפטמות (כתמים והתכהות העור). השדיים גדלים וישנה תחושת כבדות בבטן התחתונה. העובר ממשיך לגדול ואורכו מגיע לארבעה עד שבעה ס"מ, ומשקלו כ-30 גרם. הוא מתחיל לנוע בתוך חלל מי השפיר (אבל את תרגישי בכך רק בעוד 10 שבועות בקירוב). השליה מייצרת את ההורמונים ומעבירה את חומרי המזון לעובר דרך חבל הטבור, ואילו שק החלמון מתנוון ונעלם.

בדיקות מומלצות:

- בדיקת שקיפות עורפית לקביעת הסיכון לתסמונת דאון (בדיקת חובה, במקרה של הריון תאומים).
- ניתן ורצוי לשלב את בדיקת השקיפות העורפית עם סקר ביוכימי המעלה את יכולת ניבוי השקיפות.
- במקרים חריגים ניתן לבצע בשבועות אלה בדיקת סיסי שליה לצורך אבחון גנטי.

שבוע 13-15

לרוב מדובר בתקופה נעימה וזכורה לטובה על-ידי רוב הנשים ההרות. בשלב זה הרחם מתחיל לעלות מתוך האגן, והבטן מתחילה לתפוח. רוב ההפרעות של השליש הראשון (דימומים, בחילות והקאות) חולפות. זה הזמן להתחיל ליטול תוספות ברזל. העובר ממשיך לגדול, ושוקל כבר כ-100 גרם. האיברים והמערכות בגופו ממשיכים להתפתח ולתפקד לראשונה. המעיים נעים לכיוון חלל הבטן, הכליות מתחילות ליצר שתן ומערכת העיכול מתחילה לעבוד.

זה הזמן להתחיל לחשוב על מלתחה חדשה של בגדי הריון. בערך בשלב הזה הבטן מתחילה לצוץ. אנשים עוד חוששים לשאול אם את בהריון למקרה שסתם השמנת.

בדיקות מומלצות:

- סקירת מערכות מוקדמת וזיהוי מין העובר.
- אקו לב עוברי, במקרה הצורך.

שבוע 16-18

הרחם ממשיך לגדול, עור הבטן והשדיים נימתח ועלולים להופיע פסי מתיחה. יתכנו תופעות כמו עצירות, צרבת והפרשה מהשד. העובר שוקל בשלב זה כ-150 גרם, תנועותיו גדולות ונמרצות יותר (התנועות עדיין לא מורגשות על-ידי רוב הנשים), הוא כבר מסוגל למצוץ את אצבעו, ומתחיל להצמיח שיער וציפורניים.

אם עוד לא הודעת למעסיק במקום העבודה - זה הזמן להצהיר רשמית על ההריון. מבחינה חוקית החובה לספר על ההריון חלה בחודש החמישי.

בדיקות מומלצות:

- בדיקת סקר משולש (חלבון עוברי)
- בדיקת מי שפיר במקרה הצורך.
- בדיקות מעבדה חוזרות (ספירת דם, שתן לתרבית וכללית).

שבוע 18-22

הרחם ממשיך לגדול ומגיע לגובה הטבור, כשמדי שבוע הוא מתרומם בס"מ מעל הטבור. צמיחתו גורמת למתיחה ברצועות, המורגשת בשיפולי הבטן כאי נוחות או אפילו כאב. ההילה מסביב לפטמה מתחילה להיות כהה יותר וגדולה יותר, ויכולה לכסות כחצי שד. לפעמים מופיעים כתמים כהים בפנים וקו כהה באמצע הבטן שיתבהר לאחר הלידה. העובר שוקל 200-400 גרם, ומתחילים לחוש את תנועותיו. זהו הזמן החשוב ביותר להתפתחות החושים והמוח.

כל בית חולים המכבד את עצמו עורך כנסי הסברה לנשים הרות. הכנסים מופקים בשיתוף גורמים מסחרים שונים וזה הזמן להתחיל לפקוד אותם. בתכנית תמצאו בדרך כלל הרצאות במגוון עצום של נושאים, החל מנומרולוגיה ולידה וכלה בהחלמה מניתוח קיסרי ותרגילים לחיזוק רצפת האגן, כיבוד קל ודוכנים של חברות שינסו למכור לכם כל מיני דברים.

בדיקות מומלצות:

- בדיקת לחץ דם ומשקל.
- בדיקת אולטרה סאונד הריוני: סקירת מערכות מורחבת.


2 תגובות:

  1. תודה על המידע החשוב שמופיע בפוסט הזה ובבלוג שלכם ככלל. אנחנו זוג צעיר ואישתי נכנסה להריון לא מזמן כך שאנחנו בשלב ספיחת המידע :)
    חשוב להיות מודע לכל שלבי ההריון, היה לנו במשפחה מקרה של רשלנות רפואית באבחון תהליכי ההריון, ואני בטוח לחלוטין שבמידה והיינו מודעים לכל השלבים והתהליכים האלו זה יכול היה להימנע.

    השבמחק
  2. תודה על המידע, פוסט מאוד מעניין.
    ישנם הרבה סוגים של בדיקות גנטיות במהלך ההריון. אני ואשתי החלטנו לעשות בדיקות גנטיות בהיריון השני בגלל שבהיריון הראשון לאחר שנולד בני הבכור גילו לא מחלות שגרמו לעיכוב התפתחותי משמעותי. לפי הרופאים אם היינו עושים את הבדיקות במהלך ההיריון היה אפשר לגלות את המחלות בעזרת הבדיקות וישר לטפל בבני לאחר הלידה. לצערי גילוי של עיכוב מסויים בהתפתחות תינוקות בגיל חודשיים שלוש הוא קשה יחסית לגילאים מבוגרים יותר ולכן עד גיל שנה לא הצלחנו לגלות את המחלות הללו בבני.
    היום לאחר שבני כבר בן 3 רואים את ההשפעות למרות הטיפולים הרבים שאנו עושים איתו (זה גם חסרון מבחינתי), לכן החלטנו כי אנו רוצים לעשות עם בננו השני (בן שלושה חודשים ) בדיקות גנטיות במהלך ההיריון. דבר ראשון שהכי המליצו לנו עליו היה בדיקת קריוטיפ ולראות כי התחלקות הכרומוזומים שלו תקינה, לאחר מכן בדקנו כמה מחלות גנטיות (לפי המוצא שלנו) ראינו כי הכל בסדר והיינו רגועים.
    היום בני מתפתח רגיל ונורמלי, כמובן שבדקנו זאת גם לאחר ההיריון עם רופאים מומחים בתחום.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...