יום שבת, 12 בפברואר 2011

האם בדיקות בהריון נחוצות?



מאת: ד"ר אבי לייטמן, דוקטורס
יום ראשון, 22 ביוני 2008, 0:32


טוויטר

שרשרת הבדיקות הבלתי נגמרת בהריון מעלה את השאלה האם הן הכרחיות. הירידה בתמותת התינוקות מראה שכן

תגיות: הריון
"אמא שלי ילדה שישה ילדים, ללא אולטרסאונד ובלי בדיקות וכולם בריאים ושלמים. בשביל מה אני צריכה את כל הבדיקות האלה?", לא פעם אפשר לשמוע תהייה זו מנשים המגיעות למרפאות הנשים למעקב הריון.


האם הבדיקות החדשניות לאיתור מחלות וליקויים בעובר אכן מיותרות? במהלך 40 השנים האחרונות חלה בישראל ובעולם המערבי ירידה של 50% בתמותת עוברים ותינוקות בחודש הראשון לחייהם, כתוצאה משימוש באמצעי האבחנה והטיפול המודרניים.


אבחון וטיפול בסיבוכים


לידת תינוקות בעלי מומים או מחלות גנטיות ירדה בצורה משמעותית, הודות לבדיקות גנטיות ואחרות הנעשות לפני הריון ובמהלכו. בדיקת הנשאות למחלת טיי-זקס הממומנת על-ידי משרד הבריאות, הביאה לירידה וכמעט להיעלמות של מחלה קשה זו. בנוסף, בריאותה של האם השתפרה - מצבי הריון מיוחדים כמו שליית פתח או רעלת הריון, שיכולים לסכן את בריאותה או אפילו את חייה של האם הופחתו משמעותית.



אבחון בעזרת בדיקות אולטרסאונד יסודיות, מעקב קפדני של לחץ דם, הפרשת חלבון בשתן ומדדים אחרים, מאפשרים טיפול מוקדם בבעיה. תחום הליווי והמעקב אחר האישה ההרה התפתח ביותר. כיום ניתן למצוא "הריון בליווי אישי", בו אחות אישית מלווה את האישה בכל תקופת הריונה.
השיפור הניכר בטכניקות ההדמיה והיכולת לאבחן ולטפל בסיבוכים שונים במהלך הריון, הביאו לירידה דרמתית של כ-80% במספר מקרי תמותת אמהות בהריון ובלידה משנות ה-60 ועד היום. השיפור הניכר נובע מגורמים רבים, אך אין ספק כי שני גורמים עיקריים תרמו לשיפור הדרמטי: האולטרה סאונד הגינקולוגי-מיילדותי והבדיקות הגנטיות.


איתור מומים


האולטרה סאונד הוכנס לשימוש במעקבי הריון החל משנות ה-80 ומאפשר זיהוי פגמים וליקויים שונים בעובר, בשלייה ובאגן האימהי. בטכנולוגיה המתקדמת שקיימת כיום ניתן לאתר מומים בשלביו הראשוניים של ההריון ולאפשר להורים החלטה מודעת לגבי המשכו במקרים קשים. ישנה אפשרות לאבחון מוקדם ומהיר של סיבוכים, כמו הריון חוץ רחמי, שאיחור באבחנתו עלול להביא לדימום תוך בטני קשה וסיכון חיי האם.


בדיקות ביולוגיה מולקולארית ובדיקות גנטיות ניתן לבצע לפני או במהלך ההריון. הן מצריכות בדיקות דם של ההורים ושל העובר ברחם, או דיקור בסיסי השלייה או במי השפיר. שיטות אלה מאפשרות כיום לגלות מחלות תורשתיות אצל ההורים עוד לפני ההריון או במהלכו, באמצעותן ניתן לעקוב בצורה יעילה אחר מצב העובר ולאתר בו מחלות, מומים או פגמים גנטיים אחרים.


ירידה בסיכון לתחלואה


על פי תוצאות הבדיקות הגנטיות מתאפשרת להורים לקיחת החלטות מודעות בהתאם לממצאים ועל פי השקפת עולמם. בנוסף, גילוי מחלה תורשתית אצל אחד ההורים מהווה תמרור אזהרה בעל משמעות גם להריונות הבאים. המשפחה נכנסת לקבוצת סיכון הדורשת מעקב מיוחד והגנה על ידי צעדי בירור ומניעה מתאימים.


המידע הרפואי הרב הקיים כיום בנושאי ההריון, הטכניקות המדעיות החדשניות בתחום ההדמיה של העובר (אולטרסאונד MRI ), בדיקות גנטיות ואף מחקר בנושאי טיפול וריפוי גנטי, מביאים ליכולות מתקדמות של אבחון ומניעת סיבוכי הריון וליקויים בעובר. התוצאה המיידית היא ירידה גדולה בסיכון לתחלואה ותמותה של העוברים ברחם אימם והתינוקות לאחר לידה. המשך התפתחות הרפואה בתחומים אלה נעשה בקצב מואץ ויאפשר בעתיד הקרוב לא רק לאבחן בצורה מדויקת עוד יותר את מצב העובר, אלא גם טיפול יעיל במחלות ופגמים בעובר עוד ברחם אימו לפני הלידה.


ד"ר אבי לייטמן הוא גינקולוג בכיר ומנהל המרכז לבריאות האישה של "שירותי בריאות כללית" בעכו.


2 תגובות:

  1. רשלנות רפואית מעקב הריון

    בתחום של מערב היריון ולידה ידוע שרופאים עושים מבצעים הרבה רשלנות. לכן לאחרונה כל הנשים בהיריון התחילו לחפש גינקולוגים טובים בסקטור הפרטי מספר חודשים לפני שהם מתכננים להיכנס להיריון.

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    לפי דעתי התחום של בדיקות גנטיות הוא חשוב מאוד, בעזרת הבדיקות הגנטיות המתאימות אפשר לאבחן מומים ועיכוב התפתחות תינוקות.
    אני חושב שהבדיקות הגנטיות צריכות להיות במחירים נמוכים בגלל שיש הרבה אנשים שחוששים שיוולד להם ילד עם בעיה התפתחותית, ויש כאלה שמוכנים לוותר על ההיריון במצב כזה. אני לא מסכים איתם אך אם ההורים לא רוצים ילד כזה עדיף לו לא להוולד.
    בתור אב לילד שנתקל בגיל צעיר בבעיות התפתחותיות ועבר הרבה טיפולים על מנת לתקן ולשפר את הבעיה, אני מבין הורים שחוששים ממצב זה גם מבחינה כספית (למזלנו לנו היה עזרה) וגם מבחינה רגשית. היום ישנם הרבה טיפולים שונים ואפשרויות רבות לעזור לילדים עם עיכוב התפתחותי אם זה בעזרת ריפוי בעיסוק לתינוקות
    או פיזיותרפיה לתינוקות וכל טיפול של התערבות מוקדמת לטיפול בבעיה ידועה.
    בשורה תחתונה על מנת שהבעיה תהיה ידועה בזמן ויהיה אפשר לטפל בה בזמן ולשפר את חיי התינוק!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...