יום שבת, 12 בפברואר 2011

כבר בבטן הם עושים צרות



מאת: יעל שפריר, מערכת וואלה!
יום שלישי, 24 בפברואר 2009,

מחקר ישראלי חדש מוכיח שוב כי נשים הן המין החזק וחושף כי החולשה הגברית מתחילה כבר בשלב העובר

תגיות: סיכון בהריון,לידה מוקדמת,ניתוח קיסרי,לידת עכוז
מין העובר משפיע על תוצאות ההריון – כך מגלה מחקר רחב היקף שנערך בבית החולים לנשים בילינסון. מסתבר כי הריון עם בן זכר מגדיל את הסיכוי ללידה מוקדמת, ללידה בניתוח קיסרי, ללידה מכשירנית ולעובר גדול ביחס לגיל ההריון. האם יש מקום לדאגה? פרופ' מרק גלזרמן, מנהל בי"ח לנשים בבילינסון ויוזם המחקר סבור שלא. "מין העובר הוא עוד פרמטר, שמצטרף לשורה ארוכה של גורמים המשפיעים על ההריון. העובדה שאישה נושאת ברחמה בן זכר, כשלעצמה, אינה צריכה להוות מקור לדאגה – אלא נושא להתייחסות של הרופא המטפל".

הכל התחיל בתחושת בטן

המחקר כלל תצפית על למעלה מ- 60,000 נשים שילדו בבית החולים בשנים 1996 עד 2006. הנשים שנצפו היו נשים בריאות, עם היון ללא סיבוכים. פרופ' גלזרמן מספר שהחלו לתצפת על מין היילוד בהריונות מתוך תחושה שהמין הנשי חזק יותר. "כמו שציפינו, ראינו קודם כל שהעוברים הבנים יותר גדולים. מכאן נובע שיעור גבוה יחסית בקבוצת המשקל שמצריכה ניתוח קיסרי. זה לא הפתיע אותנו. מה שלא שיערנו הוא שיעורים גבוהים יחסית בקרב יילודים זכרים של ירידת מים מוקדמת (לפני שבוע 37) ושל לידות מוקדמות (לפני שבוע 37). לאומת זאת בקרב עוברים ממין נקבה גילינו יותר מצבי עכוז ויותר מקרים של האטה בקצב הגדילה".

הממצאים המפתיעים הראו שהריון עם עובר ממין זכר מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת בכ-70%, את הסיכון לניתוח קיסרי בכ-10%, ואת הסיכון ללידת ואקום בכ-50% ביחס לאשה עם עובר ממין נקבה. נמצא גם כי לעובר זכר יש סיכוי גבוה יותר להיות גדול ביחס לגיל ההיריון. לעומת זאת, המחקר הראה שלעובר ממין נקבה יש סיכוי גבוה יותר להיות במצב עכוז ולהיות קטנה ביחס לגיל ההיריון.

השאלות שנותרות פתוחות

במחקר לא נבדקו הסיבות להבדלים, אך החוקרים משערים כי ישנה השפעה לשוני במרכיבים ההורמונאליים של שני המינים. הנסיון לדלות מפרופ' גלזרמן מידע בדבר טיב ההשערות הללו מוביל אותנו חזרה אל התהליך המדעי: "מחקר תמיד מתחיל בזה שמישהו רואה משהו, עושה תצפית, רואה דברים שאחרים ראו, אבל שם לב למשהו. מישהו חוזר על המחקר ומגלה דברים נוספים. שלישי חוזר על המחקר ואז מבינים משהו לגבי הסיבות. ככה בהדרגה בונים את המידע, מחקר זה אף פעם לא זבנג וגמרנו".

מה משמעות המחקר הזה?

ד"ר ניר מלמד וד"ר יריב יוגב, רופאים בכירים בבי"ח לנשים, שערכו ביחד עם פרופ' גלזרמן את המחקר: "בספרות הרפואית יש מעט מאוד עבודות שבדקו את נושא השפעת מין העובר על תוצאות ההריון. המחקר המקיף והרחב שנערך בבילינסון יוכל לסייע בהבנת המנגנונים הקשורים למצבים כגון לידה מוקדמת והגורמים המשפיעים על גדילת העובר ברחם."

פרופ' מרק גלזרמן, מנהל בי"ח לנשים בבילינסון: "ממצאי מחקר זה בו נבדקו הבדלים בין גברים ונשים בשלבים המוקדמים של היווצרות האדם, מצביעים על חשיבות ההתייחסות של עולם הרפואה לשוני בין המינים".


המחקר יוצג ב"כנס היסוד של החברה הישראלית לרפואה מגדרית" שיתקיים השבוע בבילינסון, ביוזמת מנהל בי"ח לנשים פרופ' מרק גלזרמן. הכנס הוא הראשון מסוגו בישראל ובו יוצגו תוצאות מחקר ישראלי ברפואה מגדרית בתחומים שונים כגון קרדיולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, רפואה פנימית, אורתופדיה, גינקולוגיה ועוד.

תגובה 1:

  1. אי הפניה לטיפול מאד מעניין לשמוע שמין העובר כל כך יכול להשפיע על ההריון או הלידה. כבר מגיל אפס יש כזה שונים בין גברים לנשים.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...