יום שבת, 12 בפברואר 2011

נטילת חומצה פולית להריון בריא



מאת: דוקטורס
יום שישי, 12 בספטמבר 2008, 9:12


מחקר קנדי חדש קובע, כי מחסור בחומצה פולית מעלה את הסיכון לרעלת הריון. ההמלצה היא ליטול את התוסף בשליש הראשון והשני

תגיות: הריון
מחקר חדש, שנערך על ידי המחלקה הגניקולוגית בשיתוף מחלקת היולדות בפקולטה לרפואה באוניברסיטת אוטווה שבקנדה, מגלה כי מחסור בחומצה פולית בקרב נשים הרות עלול להגביר באופן משמעותי את הסיכון לרעלת הריון. המחקר בחן את הקשר שבין רמת החומצה הפולית לבין הריון בסיכון וקבע כי קיים ביניהם קשר הדוק.

במחקר השתתפו 2,951 נשים בהריון, שילדו בין השנים 2002 ל-2005, בבתי החולים אוטווה וקינגסטון שבקנדה. מכל הנשים נלקחו דגימות דם על מנת למדוד את רמת החומצה הפולית, ויטמינים אחרים ורכיבים נוספים בדמן. באמצעות שאלונים, נערך איסוף נתונים על הרגלי צריכת תוספי התזונה והוויטמינים שלהן וכן על תוצאות הלידהומצב בריאותן במהלך ההריון.


ירידה בסיכון לרעלת הריון

מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר, התקבלה תמונת מצב דרמטית עבור הנשים ההרות: בקרב הנשים שצרכו במהלך הריונן באופן קבוע תוסף חומצה פולית בכמות יומית של 1 מ"ג, ירדה השכיחות לרעלת הריון ב-63% בהשוואה לקבוצה שלא צרכה חומצה פולית. החוקרים מייחסים את ההשפעה החיובית של החומצה הפולית לירידה המשמעותית שנמדדה ברמת ההומוציסטאין, שהיא חומצה אמינית רעילה, המופיעה ברמה גבוהה בדמן של נשים שלקו ברעלת הריון.

בדיקות הדם שנלקחו מהנשים במהלך המחקר הצביעו על כך שהשימוש היומי בחומצה פולית הביא לירידה ברמות ההומוציסטאין ב-8% (מרמה של 4.69 ל-4.32). למרות שהירידה אינה גדולה, היא הייתה מובהקת מבחינה סטטיסטית.

עוד עולה מהמחקר, כי התקופה הקריטית לנטילת חומצה פולית בקרב נשים בהריון היא לאורך השליש הראשון והשני להריונן ויעילותה אינה מושפעת מכך שהנשים התחילו לצרוך את התוסף לפני ההתעברות, במהלכה או לחילופין, הפסיקו ליטול אותו בשליש השלישי להריון.

מסקנת החוקרים היא, כי חומצה פולית עוזרת לירידה בסיכון לרעלת הריון, בהיותה פועלת כזרז לאנזימים החשובים לייצורם של חומצות הגרעין, שהכרחיות לגידול תאים בשליה. רמה תקינה של חומצה פולית, המתגלה בבדיקת דם (בממוצע 906 מיקרמול לליטר), מסייעת בהשרשת השלייה והתפתחותה, משפרת את תפקודם של התאים בדופן עורקי הדם, המזינים את הרחם והשליה ומקנה להם גמישות, יכולת להתרחב ולהגביר את אספקת הדם לרחם ולשליה. כל ההשפעות האלו, שמקורן בחומצה הפולית, מסייעות למניעת רעלת הריון.

ד"ר חמוטל מאירי, מנכ"ל חברת דיאגנוסטיק טכנולוג'יס, המתמחה בפיתוח שיטות לגילוי מוקדם של רעלת הריון, הסבירה כי: "המחקר הנוכחי מאשש את הקשר החיובי בין חומצה פולית לירידה בשכיחות ברעלת הריון. ממצאי המחקר מצביעים על התועלת בנטילת התוסף לכל אישה, לפחות במהלך השליש הראשון להריון.



במיוחד יש חשיבות לשימוש בתוסף המזון בקרב נשים, שזוהו באמצעות בדיקת 13PP כנשים שנמצאות בסיכון לפתח רעלת הריון. בדיקה זאת, שאושרה על ידי משרד הבריאות לפני כשנה, מאפשרת באמצעות בדיקת דם פשוטה, למדוד את הרמה של החלבון השלייתי 13PP בדמן של הנשים החל מהשבוע ה-7 להריון. נשים בהן נמצא מחסור בחלבון, נמצאות בסיכון מוגבר לרעלת הריון ויש להתאים להן מעקב וטיפול רפואי הולם, על מנת למנוע את המחלה או לפחות להקטין את חומרתה, כולל הקפדה רבה על תזונה ותוספי מזון שיכולים למנוע התפתחות של רעלת הריון".

תגובה 1:

  1. תמיד הפחיד אותי כל הנושא הזה של "אם ישם משהו פגום בהריון ולא יגלו או שיגלו רק אחרי הלידה.."
    אבל את האמת, לא נראה לי ששום תביעת רשלנות רפואית עוזרת לאחר הלידה של עובר פגום וכו

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...