יום שבת, 12 בפברואר 2011

אבחון מוקדם של הריון חוץ רחמי


אבחון מוקדם של הריון חוץ רחמי

מאת: ענת בלזברג, דוקטורס
יום ראשון, 24 באוקטובר 2010, 8:40

מזל טוב, את בהריון, רק שהעובר לא בדיוק התיישב לך ברחם - איך נוצר מצב כזה ולמה כדאי לך לעלות על זה מהר?

תגיות: הריון חוץ רחמי
הריון חוץ רחמי הינו הריון שבו העובר אינו משתרש במקומו הטבעי - ברחם, אלא משתרש בחצוצרות, בשחלות ולעיתים גם בחלל הבטן או בצוואר הרחם. ההריון מטבעו זקוק לסביבה הרחמית ולשריר הרחם שמתרחב עם התפתחות ההריון, אולם אם ההריון אינו נמצא בסביבתו הטבעית, עלולים להיווצר נזקים חמורים כגון קרע בחצוצרה. בשלב מתקדם יותר, אם לא מאתרים את ההריון בזמן עלול להיווצר דימום תוך ביטני חמור, לגרום לאובדן דם רב, לקריסת מערכות כללית בגוף ולעיתים עלול להסתיים גם במותה של האישה. הריון חוץ רחמי הינו תופעה נדירה יחסית ומופיע ב- 1%-2.5% מההריונות, אולם תופעה שבהחלט חשוב לחשוף אותה.



קבוצות סיכון


"ישנן נשים שמשתייכות לקבוצות סיכון להיריון חוץ רחמי וביניהן ניתן למצוא נשים שבעבר חוו דלקות חוזרות ונשנות באזור האגן, בעיקר אם היתה מעורבות של החצוצרות בדלקות הללו, נשים עם הדבקויות על רקע צלקות מניתוחים בטניים קודמים וכן נשים עם היסטוריה של הריונות מחוץ לרחם", מסבירה ד"ר טל-בירון שנטל, רופאה בכירה במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא.


"ישנן גם סיבות שונות הקשורות לחצוצרות עצמן - חסימה כלשהי בחצוצרה, דלקת בחצוצרה, בעיה מולדת במבנה החצוצרה, הפרעות בתנועתיות החצוצרה ועוד. כתוצאה מכך הביצית אינה יכולה לעבור ולהמשיך לכיוון הרחם, ולכן נצמדת אל דופן החצוצרה ומשתרשת שם. סיבות נוספות לעלייה ברמת הסיכון הינן עישון וכן שימוש בתרופות הורמונאליות".


"גורם סיכון נוסף הינו שימוש בהתקן תוך רחמי. התקן תוך רחמי מקטין את הסיכון להריון באופן כללי, אבל אם האישה נכנסת להריון, למרות השימוש בהתקן, הסיכון להריון חוץ רחמי במצב זה הינו מוגבר. נשים המצויות בקבוצת הסיכון להריון חוץ רחמי, צריכות להיות תחת מעקב מייד בתחילת ההריון על מנת למנוע נזקים בלתי הפיכים לגופן".


לדברי ד"ר טל-בירון, "בשנים האחרונות ישנה עלייה באבחון הריונות חוץ-רחמיים בשלבים מוקדמים מכיוון שנשים רבות מבצעות מעקב הריון כבר בתחילתו של ההריון, וכן בזכות שיפור באיכות מכשירי האולטרה-סאונד וכך ניתן לגלות הריון שאינו תקין כבר בתחילתו ולנקוט בצעדים הרצויים לטיפול בבעיה".



מתי צריך להתחיל לדאוג?



"ישנם סימפטומים שצריכים לעורר נורת אזהרה אצל כל אישה שנמצאת בהריון, וזאת בלי כל קשר אם ההריון תקין או שהינו הריון חוץ רחמי", מסבירה ד"ר טל-בירון. "וביניהם ניתן לציין כאבי בטן קשים וחדים, פתאומיים או ממושכים, שמלווים בעוויתות קשות. גם שינוי במקום הכאב והקרנה לאזורים אחרים בגוף כגון כתפיים, גב, בטן תחתונה הינם סיבה להגיע לבדיקה. סימנים נוספים שעלולים להופיע בעת התפתחות הריון חוץ רחמי ומצריכים בדיקה רפואית הינם דימום נרתיקי ותחושות כלליות כגון תחושת עילפון וסחרחורת. 


"הטיפול בהריון חוץ רחמי מתחלק לשלוש אפשרויות טיפול, בהתאם למצב של האישה ולשלב התפתחות ההריון", מבקשת להדגיש ד"ר טל-בירון. "הרופא המטפל יבדוק את האישה ויחליט מה הטיפול המועדף בהתאם לכל הפרמטרים שעליו לבחון. אם ההריון החוץ רחמי התגלה בשלבים הראשונים ניתן להיעזר בטיפול תרופתי, שגורם להריון להיספג בגוף ולא להתפתח ולגרום נזקים. ישנם מקרים, שנחשבים נדירים יותר בהם מחליטים הרופאים להשהות את הטיפול מתוך ההבנה כי ההריון הולך להיספג בגוף באופן טבעי. ובמקרים בהם ההריון נמצא בשלבים מתקדמים יחסית הבחירה היא במרבית המקרים בהתערבות כירורגית. כיום מרבית הניתוחים נעשים בשיטת הלפרסקופיה, וגם כאן היקפו של הניתוח נקבע על פי השלב בו נמצא ההריון. במקרים מסויימים כאשר הנזק לחצוצרה הינו משמעותי נאלצים הרופאים לבצע כריתה של החצוצרה".


לסיכום, "חשוב להדגיש כי ההמלצה החשובה ביותר היא שכאשר אישה יודעת שהיא בהריון, חובה עליה להגיע לבדיקה אצל רופא הנשים על מנת לוודא שההריון אכן תקין, שהוא נמצא בחלל הרחם וכי לא מדובר בהריון מחוץ לרחם. בנוסף, כל אישה שחשה כאבי בטן חריגים בחריפותם מומלץ שתגיע לרופא לבדיקה על מנת לשלול בעיה זו או אחרת".


ד"ר טל-בירון שנטל, רופאה בכירה במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא.


תגובה 1:

  1. מום מולד הריון חוץ רחמי כל כך מסוכן וכל כך מפחיד, חבל שנשים לא מודעות לסכנות ולא תמיד נמצאות במעקב הריון צמוד מספיק. עדיף להיות זהירה ותמיד להיבדק על ידי גינקולוג מנוסה

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...