יום שישי, 21 בינואר 2011

הכל על הפסקת ההריון


מאת: ליאת עיני, דוקטורס


הפסקת הריון היא החלטה לא פשוטה, שמלווה בהרבה קשיים פיזיים ונפשים. כך עושים את זה כשאין ברירה אלא להפיל

תגיות: 
בישראל מתבצעות מידי שנה מעל 20 אלף הפסקות הריון, הנובעות בין היתר ממום בעובר, הריון לא מתוכנן וסכנה לבריאות האם. הדרך להפסקת הריון (כדורים או הפלה) רצופה לא פעם בסיכונים בריאותיים, קשיים נפשיים ומגבלות משפטיות.


לדברי פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית, "אין מגבלה בריאותית על מועד ביצוע הפסקת הריון. אולם, בישראל קיימת ועדה המאשרת את קיום ההליך עד שבוע 24 להריון. חריגה מפרק זמן זה מחייבת קבלת אישור מוועדה עליונה". פרופ' זיידמן, שמשמש גם כאחראי יחידת המחקר באגף הנשים במרכז הרפואי שיבא תל-השומר, מציין כי "עד שבוע 20 מגדירים את הפעולה כהפלה ולאחר מכן היא נקראת הפסקת הריון".

ככלל, ניתן לבצע הפלה עד השבוע השביעי להריון באמצעות כדורי מיפג`ין. "כמחצית מהנשים המצויות בשבועות הראשונים להריון, משתמשות בדרך זו להפסקתו (השאר מעדיפות לעבור גרידה). הכדור נכנס לשימוש בשנת 99', ועם הזמן יותר ויותר רופאים מספקים אותו למטופלות בעת הצורך. הכאבים לאחר לקיחת הכדורים דומים לכאבי מחזור חזקים ולכן רוב הנשים נוטלות תרופה לשיכוך כאבים. מבחינה פסיכולוגית, לנשים רבות קל יותר לקחת כדורים מאשר לעבור גרידה, אך זה משתנה מאישה לאישה".

גרידה מתבצעת בהרדמה מלאה, במהלכה נעשית פעולה להרחבת צוואר הרחם. בהליך זה יש מספר סיכונים: "הרחבה אגרסיבית מידי יכולה לגרום בעתיד ללידה מוקדמת", אומר פרופ' זיידמן. "בגרידה מחדירים בצורה עיוורת צינורית כדי לבצע את השאיבה. רופא לא מקצועי יכול לגרום לנזקים, כמו זיהום בחלל הרחם".

סיבוכים אפשריים

כמו רבים מההליכים הרפואיים, גם ההפלה אינה חפה מסיכונים. "זיהום ואפילו ניקוב דופן הרחם נובעים לעתים מפעולת הגרידה. גם פגיעה בפריון אפשרית, אולם היא איננה שכיחה", מסביר ד"ר יגאל וולמן, רופא בכיר בבית החולים ליס במרכז רפואי תל-אביב. "בשנים האחרונות נכנס האולטרה סאונד לשדה רפואת הנשים", הוא ממהר להרגיע. "ביצוע הפסקת הריון תחת שיקוף סונוגרפי מקטין בצורה משמעותית את הסיבוכים ומקטין את משך הפעולה".

"בשנים האחרונות חלה ירידה בסיכון הקיים בהפלה, בעקבות השימוש בכדורי CYTOTEC להכנת צוואר הרחם, הניתנים מספר שעות לפני ביצוע ההפלה", מבהיר ד"ר פז ברעם, רופא בכיר במחלקת הנשים בביה"ח בני ציון בחיפה. על אף ההתקדמות המדעית והורדת שיעור הסיכון, סיבוכים מאוחרים - לעתים עד חודש לאחר ביצוע ההפלה - עלולים להופיע. הם מתאפיינים בדימום ממושך, שארית חלקי הריון ברחם, חום, כאבי בטן, הצטברות קרישי דם ברחם ודיכאון. ברוב מקרי החום ושארית חומר הריוני ברחם יש צורך בהתערבות חוזרת ומתן אנטיביוטיקה למניעת זיהום.

את הסיבוכים האלו צריך לקחת בפרופורציות: פחות מ-4% מהמטופלות חוות אותם. רבות מהן נשים שהפילו בשלב מתקדם יותר של ההריון. "לפי הספרות המקצועית, בשבוע השמיני להריון הסיכון למוות בעקבות הפלה עומד על 0.8 ל-100 אלף נשים ובשבוע ה-20, הסיכון גדול פי 10", אומר ד"ר ברעם. "נדירים המקרים שבהם אישה הופכת לעקרה כתוצאה מסיבוכי הפלה. כמעט כל הסיבוכים ניתנים לטיפול. נשים יוכלו להרות גם במצבים קשים, כמו חסימת חצוצרות, כאשר במקרה כזה ניתן לבצע הפריה חוץ גופית".

קבלת החלטות

אז איך אפשר להימנע מסיבוכים? על השאלה המתבקשת הזו משיב ד"ר ברעם: "ההמלצה היא להיבדק אצל רופא נשים, שבועיים לאחר ביצוע ההפלה, ללא קשר לשיטה בה היא בוצעה. מומלץ גם להתייעץ עם הרופא על קבלת אמצעי מניעה להריון".

שאלה אחרת, חשובה לא פחות היא מהו האמצעי היעיל ביותר להפסקת הריון. פרופ' זיידמן ממליץ על כדורים במקום גרידה. "הליך זה יותר 'נקי': המטופלת נוטלת שלושה כדורי אנטי פרוגסטרון - הורמון חיוני להצלחת ההריון ושמירתו - שמבטלים את פעילות הפרוגסטרון ולמעשה גורמים להפסקת ההריון. על האישה להגיע כעבור יומיים למרפאה, לצורך קבלת שתי גלולות בשם צייטוטק. תרופה זו מכילה חומר בשם פרוסטגלנדין, שמכווץ את הרחם ומרכך את צוואר הרחם ודואג לכך שכל תכולת הרחם תיפלט החוצה. שיעור הצלחת הפסקת הריון באמצעות כדורים עומד על 95%".

"הפסקת ההריון על ידי נטילת כדורים עלולה להיות כרוכה בכאבים", מזהיר ד"ר וולמן. שיעור גבוה של נשים ימשיכו לדמם עד לווסת הבאה ו-5% מהנשים ייאלצו לעבור גרידה עקב כישלון הפעולה". ולמרות זאת, "תמיד יהיו נשים שיעדיפו להסתכן מאשר לבצע גרידה", אומר פרופ' זיידמן. "כיום מדברים על אפשרות להאריך את השימוש בכדורים עד השבוע התשיעי להריון. ואולם, אחוז הכשלונות עולה ל-10% בשבוע השמיני והתשיעי".

ההיבט החוקי

ברוב המדינות באירופה ובארה"ב, אישה יכולה להפסיק את ההריון מכל סיבה שהיא. בישראל, לעומת זאת, המציאות שונה בתכלית: רופא שמבצע הפסקת הריון ללא אישור ועדה שכוללת עובדת סוציאלית, גינקולוג ורופא מנהלי (גם אם הדבר נעשה באופן פרטי), עשוי לשאת בעונש מאסר של כשנתיים.



ועדה רפואית, שדנה בבקשות להפסקת הריון, מתירה את ביצוע ההליך בכפוף לארבעה תנאים:
1. גיל האישה מתחת ל-17 או מעל ל-40.
2. הריון מחוץ לנישואין או היות האישה רווקה, אלמנה, או גרושה.
3. מום בעובר.
4. סכנה בריאותית לחיי האישה (למשל: אישה הסובלת ממחלת לב יכולה להיות בסכנת חיים בשל ההריון) או סכנה נפשית (אישה שמצהירה כי תתאבד אם תיאלץ ללדת). 
בשנות ה-70 נכלל גם סעיף חמישי שעסק בקושי כלכלי של האישה, אך בשנות ה-80 הוא בוטל.



"כשפונים לועדה להפסקת הריון, אין כל צורך בהסכמה של ההורים או של הבעל", מבהיר פרופ' זיידמן. "בנוסף, האישה לא חייבת לגשת לועדה בעיר מגוריה. מעבר לזה, אם יש בעיה כלכלית לבצע הפסקת הריון, ניתן לפנות לעובדת סוציאלית או לעמותות שונות ולקבל סיוע".

העלויות לביצוע הפלה משתנות בהתאם לגיל ולמעמד האישה: בסל התרופות החדש אושרו הפסקות הריון ללא תשלום עד גיל 19 (לפני זה עמד סף הגיל על 18). חיילות בשירות סדיר זוכות גם הן למימון מהמדינה. עלות הפסקת הריון באופן פרטי נעה בין 2,500-5,000 ש' ובבתי חולים כ-1,500 ש'. העלות כוללת שכר לרופא, עלות שירות ושימוש בחדר הניתוח וטיפול והשגחה לאחר ההרדמה.

פרופ' דניאל זיידמן הוא מנהל פורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.



תגובה 1:

  1. זה נושא מאוד בעייתי כל נושא ההפלות.
    מצד אחד זה נורא אכזרי להרוג עובר כ"כ קטן על לא עוול בכפו, מצד שני, מום מולד זה לגרום עוול לילד ולהורים עצמם....

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...