יום ראשון, 7 בנובמבר 2010

למה אכילת שוקולד טובה בהריון?


למה אכילת שוקולד טובה בהריון?

מאת: אילנה גוטקין, דוקטורס
יום חמישי, 25 בדצמבר 2008, 

בשורה מתוקה להריוניות: מחקר חדש מגלה, כי צריכת שוקולד מדי יום מסייעת להורדת הסיכון להתפתחות רעלת הריון

(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
מחקר חדש שנערך באוניברסיטת ייל בארצות הברית, בדק את הקשר שבין צריכת שוקולד לבין רעלת הריון. מסקנתם של החוקרים הייתה, כי צריכת שוקולד במהלך ההריון מסייעת להורדת הסיכון להתפתחות רעלת הריון.

במחקר השתתפו נשים בהריון עם עובר אחד ובסך הכל נכללו באנליזה הסופית של המחקר כ-1,995 נשים שלגבי 1,681 מהן, ניתן היה לקבל את רמת צריכת השוקולד האישית שלהן באמצעות מילוי מפורט של שאלונים ובאמצעות ראיונות אישיים. רמת הסוכר נבדקה במהלך השליש הראשון והשלישי של תקופת ההריון. החוקרים בדקו והשוו את הסיכון לרעלת הריון בין הנשים שהעידו על צריכת 1-5 מנות שוקולד בשבוע.

בנוסף בדקו החוקרים את חבל הטבור של התינוק שנחתך במהלך הלידה של הנשים שהשתתפו במחקר. בקרב 1,611 מהן ניתן היה לקבוע את רמת אחד ממרכיבי השוקולד הנקרא תיאוברומין, הנמצא ברקמות חבל הטבור. תיאוברומין הוא מרכיב ייחודי הנמצא בשוקולד שמקורו בצמח הקקאו, והוא אינו דומה למספר מרכיבים המופיעים בקפה ונגזרותיו שמקורם בפולי הקפה. ככל שצריכת רמת התיאוברומין (באמצעות אכילה של שוקולד) גבוהה יותר, כך גבוהה רמתו בדם האם ובדם חבל הטבור.

ירידה בסיכון לרעלת הריון

(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
מניתוח תוצאות המחקר הצטיירה תמונת מצב דרמטית, שהצביעה על קשר בין צריכת שוקולד של יותר מחמש מנות בשבוע לבין ירידה בסיכון לרעלת הריון. כמו כן, נמצא יחס הפוך בין רמת התיאוברומין בחבל הטבור לרמת הסיכון לרעלת הריון, כאשר ככל שרמת התיאוברומין הייתה גבוהה יותר, הסיכון לרעלת הריון היה נמוך יותר. אצל נשים שחלו ברעלת הריון, הייתה רמה נמוכה של המרכיב בחבל הטבור באופן משמעותי לעומת נשים שהיה להן הריון תקין.

כאשר נבדקה צריכת השוקולד באופן מעמיק יותר לאחר שכלול הממצאים עם משקל האישה, מספר ילדיה, מוצאה האתני, רמת ההשכלה שלה וכדומה, הצביע הדבר על קשר חיובי מובהק בין צריכת מנת שוקולד אחת בשבוע מול נשים שצורכות חמש מנות שוקולד בשבוע. התברר כי אכילת חמש מנות או יותר של שוקולד בשבוע מביאה לירידה בסיכון לרעלת הריון ב-60% לעומת צריכת מנה אחת של שוקולד בשבוע. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי הבינלאומי לאפידמיולוגיה היוצא ברחבי העולם.


חשוב לדעת, כי שוקולד מכיל כ-700 סוגים שונים של אנטי אוקסידנטים ממשפחת הפלאבנואידים ומשפחת התיאוברומינים, המעודדים יצירה של חומר הנקרא ניטראט אוקסיד. חומר זה גורם להרחבת כלי הדם ויש לו השפעה על מניעת יצירת קרישי דם ודלקות של כלי דם. התיאוברומינים מעודדים את פעילות הכליה והלב, ובנוסף גורמים להרחבת כלי דם ומניעת דלקות והצטברות נוזלים. במהלך המחקר מדדו החוקרים את הרמה של הפלאבנואידים ושל התיאוברומינים בדם האם ובדם חבל הטבור. הם הצביעו על עליה ברמתם בקורלציה גבוהה לשכיחות נמוכה של רעלת הריון ביחס לאוכלוסיה שלא צרכה שוקולד, והוכיחו בצורה חד משמעית כי לתזונה השלכה ישירה ומיידית על הבריאות, במיוחד בתקופת ההריון.
כמה שוקולד לאכול ביום?

(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
(אילוסטרציה: ShutterStock)
עם זאת, לא מומלץ לנשים בהריון לצרוך שוקולד בכמות מוגברת כאמצעי למניעת רעלת הריון, אלא ליהנות מצריכה יומית של קוביית שוקולד, כוס משקה קקאו, מנת גלידת שוקולד וכדומה. כמו כן, חשוב לשלב את האכילה בתפריט מאוזן הכולל גם ירקות ופחמימות מורכבות. בנוסף, מומלץ ליטול תוספי סידן וחומצה פולית ולהתייעץ עם תזונאית.

רעלת הריון עלולה להופיע אצל כל יולדת במחצית השנייה של ההריון. הסימנים השכיחים הם יתר לחץ דם והפרשה מוגברת של חלבון בשתן. בנוסף, עלולה להיות פגיעה בתפקוד השליה והתפתחות העובר, במנגנון הקרישה, בכבד, בכליה ובמוח. כאשר המחלה מופיעה, הטיפול היעיל היחידי הוא סיום ההריון ואם מדובר ברעלת הריון שהופיעה בשבוע הריון מוקדם, התוצאה תהיה לידת פג, על כל הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בכך.

בדומה למחלות קשות אחרות בהן זיהוי מוקדם מקטין באופן משמעותי את הסיכונים והסיבוכים, זיהוי מוקדם של נשים הנמצאות בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון, מאפשר לרופאים לטפל באותן נשים באמצעים יעילים למניעת המחלה או הקטנת חומרתה. בישראל לוקות בתופעה כ-5,000 נשים מדי שנה.

אילנה גוטקין, מידענית רפואית בעלת תואר מוסמך במדעי החיים ובביוטכנולוגיה, נמנית על צוות חברת הסטארט אפ דיאגנוסטיק טכנולוג'יס.

תגובה 1:

  1. ממצא מעניין מאוד, למרות שסגולותיו של עץ הקקאו ידועות עוד מימי קדם.
    רשלנות רפואית הריון

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...